Če kupujete novo gorsko kolo, se boste morali odločiti, ali izbrati kolo s polnim vzmetenjem ali zgolj s prednjim vzmetenjem oz. “trdim repom” (hardtail). Na izbiro vplivajo različni dejavniki, pravilna izbira pa je v veliki meri odvisna od stila vožnje in terena, kjer se nameravate voziti, vaše teže, vzdrževanja, stroškov in še česa.
Kakšna pa je pravzaprav razlika med kolesi s polnim vzmetenjem in hardtail kolesi? Kolesa s trdim repom so opremljena samo s sprednjim vzmetenjem, medtem ko imajo modeli s polnim vzmetenjem sprednje in zadnje vzmetenje.
Namen vzmetenja pri kolesu
Z vzmetenjem si omogočite večje udobje in nadzor pri vožnji po neravnem terenu. Vemo, da je gorsko kolesarjenje vrsta aktivnosti, ki vas lahko popelje po najrazličnejših terenih. Medtem ko so hardtail kolesa primerna za razmeroma nezahtevne poti, se kolesa s polnim vzmetenjem bolje odrežejo na bolj razgibanih terenih in zahtevnejših vožnjah.
Kolo s polnim vzmetenjem v disciplinah gorskega kolesarjenja omogoča vrhunsko zmogljivost. Dodaten oprijem in zmogljivost nadomestita dodatno težo, ki jo dodata nihajna ročica in amortizer.
Gorsko kolo s prednjim vzmetenjem
Prednjevzmetena gorska kolesa torej nimajo zadnjega amortizerja. Svoje ime “hardtail” so dobila zaradi togega zadnjega dela. Tako kot polnovzmetena kolesa so tudi ta namenjena za uporabo po razgibanem terenu. Običajno so cenovno dostopnejša v primerjavi s kolesi z dvojnim vzmetenjem. Kljub temu da kolo s polnim vzmetenjem med vožnjo prinaša večje udobje in boljši nadzor, prednjevzmetenih koles nikakor ne smemo zapostavljati.
Hardtail gorsko kolo se najbolje odreže na počasnejših in ožjih poteh, prav tako povsod tam, kjer tla omogočajo boljši oprijem. Na manj zahtevnem terenu omogoča bolj neposredno in osebno vožnjo. Tog zadnji del poskrbi za učinkovit prenos moči na zadnje kolo, predvsem pri vzpenjanju in sprintu.
Lahko rečemo, da hardtail omogoča večjo povezanost s potjo. Njegova dodatna odzivnost in povratne informacije vam lahko pomagajo pri premagovanju valovitega terena in ustvarjanju hitrosti z visoko učinkovitostjo. Ne smemo pa pozabiti omeniti, da je kolo s prednjim vzmetenjem precej lažje v primerjavi s polnovzmetenim.
Gorsko kolo s polnim vzmetenjem
Polnovzmetena gorska kolesa imajo sprednjo vzmetno vilico in zadnji amortizer. Ta izboljšuje oprijem, nadzor in udobje pri vožnji. Polnovzmetena gorska kolesa se bistveno bolje obnesejo na razgibanem terenu. Na bolj razgibanih terenih zadnje vzmetenje pomaga, da pnevmatike ves čas ostanejo v stiku s podlago, kar zagotavlja boljši oprijem.
Na kolesu se zato ne odbijate od neravnih površin in pri tem ne izgubljate oprijema. Ko pri večji hitrosti trčite na primer ob korenino ali skalo, kolo s polnim vzmetenjem poskrbi za znatno ublažitev sile, ki se prenaša preko pedal in krmila. Vožnja je zato bistveno udobnejša in pomaga preprečevati utrujenost med daljšimi vožnjami.
Polnovzmetena kolesa vam tako dopuščajo večje možnosti napak. Zagotavljajo boljši oprijem, nadzor in krmiljenje, vse to pa zmanjšuje tveganje, ki izhaja iz napak na zahtevnejšem terenu. Ker so omogočajo boljšo kontrolo, zmanjšujejo število nesreč. Vse omenjeno pa ima seveda svojo ceno: kolo ima večjo težo, od vas zahteva zahtevnejše vzdrževanje in vas bo stalo več denarja.
Katero vrsto gorskega kolesa torej izbrati?
Ali se boste odločili za nakup prednjevzmetenega gorskega kolesa ali za kolo s polnim vzmetenjem, je seveda v veliki meri odvisno od terena, po katerem se nameravate voziti, pa tudi od tega, koliko denarja nameravate zapraviti zanj. Na voljo so kakovostne izvedbe obeh vrst koles, cene pa se med proizvajalci lahko precej razlikujejo.
Odločitev o primerni izbiri je še toliko pomembnejša, če ste na področju gorskega kolesarjenja začetnik. Prepričani smo, da se boste na podlagi informacij v prispevku lažje odločili za pravo vrsto gorskega kolesa, namenjenega vožnji po razgibanih in zahtevnejših poteh. Seveda pa se z vprašanji obrnite tudi na prodajalca v specializirani kolesarski trgovini, ki vam bo znal najbolje svetovati.